Més informació [ Detall d'activitat

 
9002020542   Frühlingskurs - Estratègies metodològiques: Comunicació i mediació
2023-2024   Curs. Secundària Obligatòria i batxillerat
  
   22/3/2024 - 12/4/2024 (15 hores) de 17:30h a 20:00h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Síncron
Organització   Servei de Llengües Estrangeres i d'Origen
  
  
  
Tipus activitat   AL02 Frühlingskurs - Estratègies metodològiques: Comunicació i mediació
  
Inscripció   07/01/2024 - 15/01/2024
  
Descripció i   Metodologia:   Aquesta formació de 15 hores en total està dedicada per als docents d'Alemany que volen millorar les estratègies metodològiques pel que fa a la competència escrita i oral, entre altres.

Consisteix en 3 sessions de tallers que es faran de manera virtual de durada de 2,5h de manera sincrònica + 2,5 h fase online a través de la plataforma Moodle de treball individual.

La competència comunicativa escrita i oral, entesa com a interacció eficaç dins de contextos socioculturals específics, és l’objectiu primordial de l’ensenyament/aprenentatge d’idiomes estrangers. Des de l’any 2018 el Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües conté nous descriptors referents al camp de la mediació com a element complementari del complex comunicatiu. La formació té com a objectiu oferir una visió global dels aspectes lingüístics i pragmàtics que influeixen en el desenvolupament de les destreses comunicatives dels nostres estudiants, amb especial atenció a la seva conceptualització al Marc Comú revisat, i als mecanismes moduladors d’una eficaç comunicació inherents a aspectes culturals, com poden ser rutines i convencions lingüístiques, aspectes socials, etc.
  
Objectius   Consolidar els coneixements metodològics i didàctics relacionats amb el desenvolupament de les destreses comunicatives i les possibilitats d’articular-los eficaçment en l'àmbit de l’alemany com a llengua estrangera.
Qualificar el professorat per a un tipus d'ensenyament basat en l'aprenentatge orientat a l'acció i a la auto-regulació dels estudiants.
Capacitar el professorat per a un ensenyament metodològicament variat.
Fer reflexionar els/les docents sobre la seva praxis educativa.
Fer reflexionar els/les docents sobre possibilitats d’aprofitament dels continguts i descriptors del Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües.
Tractar temes metodològics-didàctics bàsics d'interès general i d’actualitat amb atenció especial als nous descriptors del concepte de mediació.


  
Continguts   Sessió 1: Comunicació, interacció i mediació des de la perpsectiva del Marc Comú Europeu
Repàs del concepte de comunicació i interacció com a activitats lingüístiques i identificació de possibles dificultats de comunicació i de comprensió degut a diferències culturals, convencions i rutines lingüístiques i les possibilitats de superar-les.
Definició i abordament el concepte de comunicació en general i de mediació lingüística des de la perspectiva de l’aprenentatge de llengües estrangeres amb especial èmfasis en el seu ancoratge en el Marc Comú Europeu de Referència de les Llengües.
Consolidació dels aspectes treballats amb una activitat de repàs i especificació durada a terme de forma virtual.

Sessió 2: Els llibres de text i les activitats comunicatives i de mediació
Anàlisi d’activitats i exercicis proposats en els llibres de text habituals que es dediquen al context de la mediació lingüística.
Presentació, discussió i posada en pràctica de diferents tipologies d’activitats i exercicis que abordin el problema de la comunicació intercultural i la mediació lingüística i cultural.
Fase online: Creació d’un primer pla d’activitats a les aules abordant les possibilitats d’integrar petites activitats al les classes que abordin la necessitat de mediació lingüística amb el fi d’aconseguir una primera sensibilització de l’alumnat.


Sessió 3: Comunicació, interculturalitat i mediació com a mini-projecte d’aprenentatge
Identificació de possibilitats de treballar aspectes de mediació lingüística i cultural des de la perspectiva de projectes d’aprenentatge. Aquesta perspectiva inclou aspectes d’aprenentatge holístic, incloent idees de jocs de rol, ús creatiu i artístic de l’idioma i l’aprofitament de diferents mitjans i formes d’expressió, com el vídeo i la música. L’objectiu és la sensibilització per a la integració de l’aspecte de la mediació lingüística en diversos formats d’acció d’ensenyament/aprenentatge.
Presentació d’una proposta de mini-projecte a l’espai virtual.


  
Observacions   Per a més informació sobre els continguts a: http://www.goethe.de/barcelona/bkd

  
Formador/a   Fernández Michels, Pedro
  
Avaluació   Avaluació de l'aprofitament: assistència obligatòria a les sessions, min 80%. Durant el transcurs de l'activitat els assistents hauran de participar activament per a poder-la aprofitar. Els participants a la fase telemàtica hauran de desenvolupar i lliurar adequadament activitats proposades aplicant els continguts dels tallers i penjar-la a la plataforma Moodle.

  
Requisits de  certificació   Les tres sessions certificaran conjuntament, en total de 15 hores. Rebran un certificat els participants que hagin tingut una avaluació positiva dels tres tallers i que hagin realitzat les tasques d'aprofitament que es demanin. No s'emetran certificats de participació per cada taller per separat.
Avaluació de l'aprofitament: assistència obligatòria a les sessions, min 80%. Durant el transcurs de l'activitat els assistents hauran de participar activament per a poder-la aprofitar. Els participants a la fase telemàtica hauran de desenvolupar i lliurar adequadament activitats proposades aplicant els continguts dels tallers i penjar-la a la plataforma Moodle.
  
Persones  destinatàries   Professorat d'alemany de Secundària, Batxillerat i EOI amb mínim de C1.
Requisits:
1. Disposar d'usuari XTEC actiu.
2.Nivell de llengua C2, C1.
  
E-mail   accionsalemany@xtec.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   divendres   22/03/2024   1730   2000 
 Sessió 2   divendres   05/04/2024   1730   2000 
 Sessió 3   divendres   12/04/2024   1730   2000 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent